København-Odense statskasse mod statskasse? (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, tirsdag 16. april, 2019, 00:17 (183 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

SJ vil køre som "fri trafik" dvs uden statslig betaling. Dette gør SJ i forvejen på alle deres fjerntog. Som følge heraf modtager SJ ikke penge fra den svenske stat, men betaler i stedet udbytte til ejeren og finansierer køb af nye tog uden statsgaranterede lån.
Helt generelt skal jernbanetrafik konkurrenceudsættes. Dvs hvor det er lønsomt vil der komme fri trafik til at "supplere" udbudt trafik og på andre strækninger vil der kun være udbudt trafik.
Danmark er et af de få lande, hvor fjerntrafikken modtager statslig kontraktbetaling.

Som det ser ud nu, skal Danmark søge om dispensation ved EU for at give DSB fjerntrafikken uden udbud, når DSBs kontrakt udløber i 2024.
Der ser pt ikke ud til at lande som Tyskland og Frankrig søger dispensation.

Der overordnede mål fra EU er at skabe vækst som det er ser indenfor flytrafikken. Herunder at skabe rammer der gør det interessant for private at investere i togselskaber i stedet for som nu, hvor aktørerne generelt har statslige ejere...Som eneste transportform i Europa
/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen