Avatar

Afvikling af jernbanen (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, tirsdag 16. april, 2019, 03:25 (10 dage siden) @ ThomasTT


Der er brug for relevante realistiske planer for banen. Baseret på 200 km/t og med fokus på kapacitet


Udviklingen indenfor "jernbanen" peger ret klart på:

160 km/t for regionaltog (hvor man med acceleration og korte stationsophold kan reducere rejsetiden med mere end med 200 km/t)

230-250 km/t for intercitytog. Her får man bedst udnyttelse af infrastrukturen (hvor 230-250 km/t kun er marginalt dyrere end 200 km/t), selv om rejsetidsgevinsten er marginal i en dansk sammenhæng vil genanvendelse af personale og materiel være markant bedre med højere hastighed. Nyt togmateriel går også efter dette segment, hvilket ses fra både Bombardier, Stadler og Talgo.

Antallet at togstammer du skal bruge til timedrift mellem København og Aarhus med 160/180 km/t er otte stk. Med 200 km/t falder det til seks stk. Med 230 km/t falder det til fem togstammer. Selve anskaffelsespriserne er forholdsvis sammenlignelige efterhånden.

"Rigtig højhastighed" er ikke længere 250 km/t men fra 320 km/t og opefter.


Lasse


Men det er jo generaliseringer. I sidste ende må man se på den konkrete geografi. Landets tre største byer ligger på tre øer/ halvøer med flere af de følgende byer svøbt om fjorde i kuperet terræn. Alene Fyn med nedsat fart over begge bælter og Odense slask i midten.et højhastighedstog skal ned i fart længe før Korsør og kan dårligt komme op igen før efter Fredericia og heller ikke der uden dyre broer, der samtidig skærer nogle af landets største byer af.

Jeg vil ikke have færre togstammer. Jeg vil have flere. Et andet særkende ved Danmark er jo, at de største byer ligger på linie i afstande, hvor de deler ydre pendlerområder. Det er oplagt for super-regionaltog fremfor egentlige lyntog endsige højhastighedstog. Det vil øge kapaciteten, hvis de hurtigste tog stoppede bare få steder og samtidig give disse byer voldsomt effektiv adgang til de større byer og dermed trække biler af vejene. Og alligevel kun være få minutter langsommere end lyntog og måske endda stadig kunne køre timeplan.

Du må vist lige beskrive konkret, hvor mange biler dine super-regionaltog vil 'trække af vejene" holdt op imod udgifterne til den udbygning, som du foreslår. Uden sådanne tal, giver din tekst indtryk af, at du ikke har styr på, hvad du egentlig skriver om, og så vil det kun være fantaster, som du kan overbevise om, at din ide er realistisk.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen