Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/4 2019, 10:51 (1835 dage siden) @ mikedk2100

Det er interessant at se, hvor mange af kommunerne, regionen, Movia etc, der i høringssvarene pointerer, at der er behov for dobbeltspor mellem Køge og Køge Nord. Det er i selve trafikplanen blevet til en ganske kort sætning om, at der kan være kapacitetsmæssige problemer mellem Køge og Køge Nord.

Jeg sad lige og kiggede på Google Maps for at vurdere omfanget af anlægsarbejde hvis der skulle være dobbeltspor. Der er bestemt noget dæmning der skal laves brede sine steder og nogle haver der bliver mindre og måske en ejendom eller to der skal eksproprieres.
Der er temmelig mange broer og underføringer på strækningen. Umiddelbart ser det ud til at de alle er forberedt for dobbeltspor, selv de gamle lidt nede af strækningen mod Køge. Er det korrekt?

Og mens hylekoret måske klinger ud - hvad var oplægget i sin tid da anlægget blev projekteret? Jeg undrede mig ikke over at der blev lavet en forbindelse imellem det gamle spor til Roskilde da det bl.a. her i byggeperioden har bestydet at man har kunnet køre ballasttog ind på den nye strækning uden at den var forbundet i enderne. Men jeg blev overrasket over at der nu blev planlagt løb, der gik via Køge og til Næstved. Det giver rigtig god mening, men hvis DSB ikke i forarbejdet op til projekteringen har anført at de ville påtænke nye løb den vej ned over, ja, så kan man vel ikke fortænke hverken embedsmænd, projekteringsvirksomhed eller lovgivere at der indledningsvist blot blev lavet et tilslutningsanlæg.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak