Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 (Generelt)

af Niels Munch, 16/4 2019, 12:53 (1835 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael,

Da man førte S-toget til Køge og etablerede broerne over Lyngvej og Stensbjergvej samt Ølby Centret, levnede man akkurat lige den "nødvendige og tilstrækkelige" tracé til Lille Syds nordlige gren.

Da Østbanens formand, salig Køge-borgmester Jørgen Jørgensen (S) og jeg var inviteret med til indvielsen af trinbrættet "Næstved Nord" i 1990, benyttede J.J. hele togturen til at imprægnere DSB dignitarerne med sit krav om en regionaltogsperron på Ølby station - ikke mindst a.h.t. det nye amtssygehus RASK.

Han blev gang på gang afvist med, at højbaneanlægget over Ølby Center var for smalt til en regionaltogsperron. Men J.J. blev ved, og DSB byggede 1992 en smal perron med - lidt udfordrende - adgang via både trappe og rampe. Perronen opfylder ingen nutidige TSI-normer.

Allerede i "1. udgave af København-Ringsted projektet" (1999), som blev skrinlagt under Sonja Mikkelsen, opererede man - som nu - med regionaltog Næ-Kj-Kh. Også den løsning ville indebære ca. en halvering af rejsetiden for vore pendlere Kj-Kh (ligesom det allerede da lå i luften, at Østbanen skulle "overtage" Kj-Ro). Med en Østbane, hvis opland nu ville "komme 20 min. nærmere" til Kh, fostredes i øvrigt idéen om 100 km/t på Østbanens strækninger.

Men - jf. min erindring - var der ej heller dengang påregnet dobbeltspor gennem Ølby.

Det var så "den anekdoteprægede, historiske dimension".


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak