København-Odense statskasse mod statskasse? (Generelt)

af andersj, Nordjylland, onsdag 17. april, 2019, 08:31 (9 dage siden) @ ivar

Hvis det står til troende, så må konstruktionen omkring DSB være skruet så håbløst sammen, at man ikke kan skelne mellem subsidieret og fri trafik.

Det er ikke korrekt. Man skal bare holde de forskellige aktiviteter i forskellige selskaber. Det er eksempelvis DSB Deutschland GmbH der kører tog nede ved Frankfurt. Deutsche Bahn er også delt op i en masse selskaber så tilskudsgivende forretninger ikke blandet med fri traik. I Schleswig Holstein er det bl.a. DB Regio Schleswig-Holstein der kører tilskudsgivende regionaltog mens det er DB Fernverkehr AG der kører IC/EC/ICE tog og Syltshuttle uden tilskud. DB Cargo kører godstog.

Det kunne også ses med "DSBFirst", "DSB Øresund" og "DSB S-tog" der alle dog nu er kommet ind under moderselskabet fordi de kører på den samme trafikkontrakt nu. Man oprettede også "DSB Aarhus Nærbane" da man skulle køre til Odder, for at kunne adskille økonomien. Men det viste sig ikke at være nødvendigt.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen