Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IR4 (Generelt)

af ulca, 17/4 2019, 16:56 (1829 dage siden)

IC3 har en officiel topfart på 180 km/t, men har ved testkørsler præsteret at køre op til 210 km/t. IR4 har også en officiel topfart på 180 km/t, men har de været testet til mere; og hvis ja, så hvor og hvornår?

IC3 fik en "renovering" med udskiftning af motorer og gearkasser. Er der, eller har der været, planer om at give IR4 en "renovering" med f.eks. udskiftning af inverter/kontrollere til banemotorer (fra GTO til IGBT) og måske istandsættelse af transformator. Her kunne man måske overveje at gøre som SJ har gjort med X2000, at udskifte eller ombygge transformatoren til at køre på såvel Dansk (25 kV 50 Hz) og Tysk/Svensk (15 kV 16 2/3 Hz), hertil de rette sikkerhedssystemer (som vel i fremtiden bliver ERTMS), så kunne det i principppet køre f.eks. Stockholm - Hamburg.

Der har været snakket om at man indbygger ERTMS i IC3. Men hvad med IR4, vil det blive udfaset efterhånden som "det nye signalsystem" (ERTMS) indfases, eller ...? Rent teknisk er det vel ikke det store problem, da IC3 og IR4 deler en væsentlig del af det fysiske (vognkasser), og computer/styring er ligeledes den samme (hvor det har været nævnt: Forskellen på IC3 og IR4 rent styringsmæssigt er, at hvor IC3 har systemer vedr. dieselmotorer, gearkasser og brændstof, så har IR4 i stedet systemer vedr. højspænding (pantografer og omskiftning), transformator, og banemotorer). Så her kan man vel bruge nogle af erfaringerne fra IC3 når/hvis det bliver relevant med en "renovering" eller "opdatering" af IR4.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak