Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IR4 (Generelt)

af ulca, 17/4 2019, 17:38 (1829 dage siden) @ larsL

[en lang tekst om IC3/IR4]


duer ikke. IR4 er et-strøms, har forældet togkontrolsystem, kører kun 180 km/t og mange andre sær-danske-løsninger fra gammel tid. Opgrader et eller to ting, resten er stadig noget gammelt ....

Meget af dette kan vel også siges om IC3, og de (IR4) er trods alt 4 - 5 år yngre (rent teknisk, omend der gik lidt længere før de kom i drift på grund af fejlstrømme), så de burde da nok kunne køre et antal år endnu. Desuden, i udlandet ser man ofte at elektriske lokomotiver og togsæt bliver sat i stand og kører videre.

Opfylder heller ikke nær nok (om nogen) af tidens TSI-krav...

Det gør IC3 jo så nok heller ikke, men er det relevant når kun det er tekniske systemer og ikke det mekaniske som der bliver lavet noget om ved.

... de får 6-8 år mere i trafikken - nyt moderne materiel er under anskaffelse (og generel udlicitering/salg af DSB måske også). Derefter må vi se om den næste ejer bliver Stena, Henriksen, Uniscrap eller en anden driftig virksomhed i genanvendelsesbranchen.

Men ikke desto mindre har DSB opgraderet et antal endnu ældre EA til at køre videre med dobbeltdækkere. Men disse kan jo kun, ligesom IR4 køre på Dansk, så hvis de skal køre i den sjællandske regionaltrafik så bliver det vel til Nykøbing F. (eller den planlagte station ved Holeby) eller Kalundborg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak