Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IR4 (Generelt)

af Thorkil Olesen, 17/4 2019, 18:49 (1829 dage siden) @ ulca

Der har været snakket om at man indbygger ERTMS i IC3. Men hvad med IR4, vil det blive udfaset efterhånden som "det nye signalsystem" (ERTMS) indfases, eller ...? Rent teknisk er det vel ikke det store problem, da IC3 og IR4 deler en væsentlig del af det fysiske (vognkasser), og computer/styring er ligeledes den samme (hvor det har været nævnt: Forskellen på IC3 og IR4 rent styringsmæssigt er, at hvor IC3 har systemer vedr. dieselmotorer, gearkasser og brændstof, så har IR4 i stedet systemer vedr. højspænding (pantografer og omskiftning), transformator, og banemotorer). Så her kan man vel bruge nogle af erfaringerne fra IC3 når/hvis det bliver relevant med en "renovering" eller "opdatering" af IR4.

Signalprogrammet har hele tiden holdt en dør på klem for IR4. DSB presser på, fordi de gerne vil kunne bruge IR4 på København-Ringsted banen, når den efter planen overgår til ERTMS i 2024.

I den senest offentliggjorte statusrapport fra februar står:

"DSB har ønsket, at muligheden for at udruste IR4 holdes åben for at kunne skabe den nødvendige robusthed i tilgængeligt materiel. Det er fortsat Banedanmarks anbefaling, at der først træffes beslutning om serieudrustning af IR4-toget, når Alstom har vist, at de kan levere på IC3-toget. Banedanmark fortsætter, som besluttet, designarbejdet med IR4 med henblik på at lave et IR4-prototypetog (First of Class). Ved fasegodkendelsen 2019 af Signalprogrammet vil der være et bedre grundlag for at vurdere, om fremdriften med IC3 er så stabil, at arbejdet med IR4 bør fortsætte. Der skal senest træffes beslutning om at udruste IR4 primo 2020, hvis udrustningen af serien skal igangsættes i tide."


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak