Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

9 år fra askeskyen (Generelt)

af Jørgen Pagh Jensen, 19/4 2019, 10:25 (1832 dage siden)

Det lod til, at min påstand om at en kommende flyafgift ville give jernbanen en konkurrencemæssig fordel - udløste en masse diskussion om, hvorvidt en sådan afgift er ønskværdig, hvilket ikke var mit formål. Nu må politikerne arbejde - flertallet af befolkningen er for, politikerne imod - men hvor længe?

I disse dage for 9 år siden var flytrafik i Nordeuropa indstillet i ca. en uge pgra aske fra en islandsk vulkan. Og det kan ske igen - og endda blive meget værre - pessimister forudser at luftrummet kan blive lukket i 6 måneder! Det sker nok ikke - men det kunne på den anden side også ske i morgen.

Hvad kan jernbanerne så gøre? Langtursbusserne får selvfølgelig kronede dage, men det kan forventes, at trafikken på motorvejene bliver voldsom, med lange køer og forsinkelser.

Lad os antage, at tyskerne har styr på forbindelser ud i Europa fra Hamburg. Vi skal altså "bare" have en effektiv forbindelse fra København til Hamburg (og selvfølgelig med tilslutninger fra andre dele af landet)

Det behøver ikke gå så hurtigt, bare det går hurtigere end biler og busser, som holder i køer på motorvejene.

Jeg forestiller mig, at DSB kunne indsætte nogle ekstratog med EA eller ME og en stribe DD-vogne København-Padborg - og tyskerne kunne gøre noget tilsvarende derfra til Hamburg. Det kunne i hvert fald give en masse pladser.

Men - hvis man nu forestiller sig, at regeringen giver Trafikstyrelsen ordre om at være meget hurtig til at give dispensationer fra gældende regler, så længe det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt - så kan der måske dukke flere kreative løsninger op?

F.eks.: kan danske DD-vogne køre til Hamburg, eller kan tyske køre til København, så man kun behøver skifte lokomotiv?

Endnu mere vildt: Kan godstogslokomotiver som f.eks. EG bruges til at trække en vognstamme hele vejen. Jeg ved godt, at EG ikke må køre passagertog, fordi der ikke er betalt moms af lokomotivet, men i en international krise kunne der måske findes en hurtig løsning på det rent juridiske. Kunne det lade sig gøre at finde (hurtige) tekniske løsninger, så det i praksis kunne ske?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

ContecRail
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak