Fjernbus vs. tog: snemand i helvede (Generelt)

af jacobchristensen, fredag 19. april, 2019, 18:35 (178 dage siden) @ OnkelJørn

Nu må jeg hellere tilstå at jeg ikke har kørt med fjernbus over Storebælt, men man skal nok skelne mellem ægte fjernbusser og så busser som DSB har lejet til erstatningstrafik.

Alt andet lige vil tog være hurtigere og mere komfortabelt på længere strækninger - men jeg kan ikke forestille mig at fx Flixbus ikke har orden på betalingen til Storebælt, så man slipper for at holde i kø. Tilsvarende med Kombardo-ekspressen og færgerne over Kattegat.

Jeg har været bosat i Umeå tidligere (før Botniabanen åbnede) og der havde bussen Luleå-Umeå-Sundsvall en særlig 1.klasse-afdeling hvor der kun var tre sæder på tværs plus ekstra benplads, så hvis det er, kan man indrette busserne efter det. I dag kører der jo tog Umeå-Sundsvall.

Erfaringen fra Sverige hvor fjernbusområdet længe har været dereguleret er, at busserne vinder for passagerer hvor prisen betyder meget, mens tiden er mindre vigtig. Tog (og fly) vinder på tid. At svenske fjerntog så har servering skal bare nævnes i forbifarten.

(Som bosat i Odense vil jeg forresten sige at et problem med Flixbus er at de kører til Ørbækvej, hvilket er noget uden for centrum - forståeligt med tanke på fremkommeligheden i det centrale Odense, men bøvlet fordi det komplicerer den videre transport.)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
3 rengøring tilbud

Jernbanebøger

Signaler og sikkerhedssystemer
Signaler og sikkerhedssystemer
Pris 240,- kr.
 Læs mere 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen