Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål (Generelt)

af Togbus, Foldingbro, mandag 22. april, 2019, 10:21 (89 dage siden) @ steenth

Men så er 'first of class' vel også betalt?


Ikke for DB

BDK har en pulje på 55 mio. kroner, som bruges til tilskud til godsoperatører, når de vil installere ETCS, hvor det giver mest til 'first of class' (op til 1.5 mio) - men ingen har pt. brugt den.

"tilskud" betyder at risiko ved merudgifter til et yderst risikofyldt projekt ligger hos godsoperatøren. Desuden udgør Banedanmark selv en væsentlig risikofaktor. Desuden er der jo ikke nogen tidshorisont for hvornår en investering vil tjene sig hjem ensige vil kunne generere omsætning. "first of class" bærer merparten af risiko og desuden merparten af omkostningerne, hvorfor nachfolgereinbau blot vil kunne konkurrere "first-of-class" operatøren ud på omkostningssiden. Det er økonomernes lærebog side 1 at der ikke er incitament til at forsøge sig. Tilskudspuljen er vist mest oprettet for at kunne lukke munden på eventuelle politikere som kunne finde på at stille spørgsmål når godset snart forsvinder helt fra alt andet end Padborg-Malmø

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965
I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbanehistorisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og konverteret til pdf-format.
 Læs artiklen 
Hectorrail
Hectorrail
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen