Træ-tog til Junckers Køge - papsvar (Generelt)

af Togbus, Foldingbro, mandag 22. april, 2019, 19:09 (90 dage siden) @ kme

Det er nok svært at skære det ud i pap. Men det er faktisk ligetil. En privat virksomhed med bundlinje og likviditetsstyring vil kende sine omkostninger og minimere risiko.

Banedanmark tilbyder ikke en kendt og ensartet standard. I forvejen skal man til et lille geografisk område have særligt ATC-udstyr. Med de nye krav forlanger man at private firmaer skal investere i en ny og ukendt standard som ingen rigtig ved paser ind i de eksisterende lokomotiver. Kort sagt kan ingen give en eksakt pris og det endda uden garanti for at det fungerer når det er bygget ind.

Det korte og lange er at omkostninger og risici bliver for høje og så træder de private virksomheder ud af markedet og de virksomheder som selvfølgelig har en transportopgave, flytter det over på vejene hvor standard, pris og usikkerhed er kendt. Lidt mere pap: en virksomhed har nogle ejere og man skal altså kunne fortælle ejerne (aktionærer, moderselskab mv) hvad omkostningerne går til og det skal lyde fornuftigt og ikke noget med eksperimenter.

En styrelse som Banedanmark skal levere redegørelser som passer ind i det politiske spil om magten. Rigsrevisionen skal holdes stangen og særinteresser plejes i skyggen af dette. Der er ingen likviditetsproblemer i en statslig styrelse pr definition.

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne
En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.
 Læs artiklen 
Hectorrail
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen