Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye diesel lok nogle steder i Europa? (Generelt)

af Frank Poulsen, 22/4 2019, 19:48 (1824 dage siden)

Afledt af debatten om godstog og trætog til Junckers i Køge, så vil jeg følge op med en ny vinkel.

Er der nogle lande i Europa der har bestilling på nye gods lokomotiver? Kan godt være de ikke for nuværende er godkendt til kørsel i DK, men hvis et diesel lok er helt nyt, tænker jeg det er noget nemmere at få ERTMS i det og ikke lige så ukendt?

Kunne det være utænkeligt for eksempelvis CFL Cargo at gå med på en sådan ordre og få 2 diesellok til kørsel i Danmark, udrustet med dansk ATC og dansk ertms og dansk ETCS (S-banen). For på den måde at være fremtidssikret. Der må jo trods alt være mange muligheder for kørsel og udlejninger i de næste mange år med behov for diesel. Både i form af elektrificeringsopgaver og anden midlertidig kørsel. Flytning af materiel gennem det ene eller anden type område osv osv osv.

Hvad koster et nyt diesel lokomotiv i grunden? Jeg er med på der er mange godkendelser der skal til, typegodkendelser osv. Men alligevel?

Og hvad koster det at leje et lokomotiv i døgnet? hvis Aarsleff indlejer et lokomotiv osv.?

Kan godt være jeg er for nysgerrig og jeg ikke kan få disse ønskede oplysninger om priser på leje og køb :) Men jeg er jo nysgerrig, og hvor skulle man ellers spørge :)

Bemærk jeg efterlyser ikke en masse debat om at det aldrig kan svare sig osv. Det er jeg med på der er mange der vil mene. Jeg efterlyser priser på hvad det reelt vil koste :)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak