Nye diesel lok nogle steder i Europa? (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, mandag 22. april, 2019, 20:43 (180 dage siden) @ Frank Poulsen

Der anskaffes jævnligt diesellokomotiver til flere operatører rundt om i Europa. Generelt er markedet for store strækningslokomotiver med 3.000-4.000 HK) for nedadgående, mens lokomotiver i 1.000-2.000 HK klassen stadig er ret stort.
Der kan umiddelbart anskaffes Vossloh DE 18, Stadlers nye lok til VR, og CZ-Loko Effishunter 1000 med ETCS, ligesom der stadig bygges den noget større Bombardier TRAXX DE ME eller helt op til Stadlers EURO 4001

Prisen afhænger af størrelsen og går fra omkring 15 mio til 25 mio kr pr stk.
Dertil kommer engangsomkostninger til den unikke danske ETCS godkendelse (Danmark installerer indtil videre en unik ETCS baseline) samt den unikke danske STM boks, der skal designes, bestilles, indbygges og godkendes. Engangs omkostningerne kan godt løbe op til et pænt stort to-cifret mio beløb i danske kroner.

Som en pudsighed i det meste af Europa, er det leverandøren af lokomotivet, der skal bære alle risici for om ETCS/STM systemet nu også virker med det unikke ERTMS udstyr i Danmark (andre lande bygger også forskellige funktioner ind i "deres" ERTMS). Risicien er primært forsinkede leverancer, dagbøder og overarbejde til ingeniører, der i forvejen har rigeligt at lave, og dermed forsinker næste projekt.

Ialt skal du nok regne med at lægge et sted mellem 4 og 10 mio kr på hvert enkelt lokomotiv, for at få det til at kunne køre i Danmark. Men det kan hurtigt blive meget højere.

Altså vil en investering i to nye lok til CFL, som du foreslår snildt kunne være på mellem 38 og 70 mio kroner. Læg dertil, at investeringen i STM udstyret er midlertidigt, og at perioden STMen er påkrævet er for kort, til at det kan finansieres gennem de priser, som kunderne vil betale. Hvis CFL eksempelvis investerede i nye lok, for at "være de eneste der kan køre", vil de blive underbudt af alle konkurrenter, så snart, der ikke skal bruges STM boks længere og kun vinde kontrakter med tab.
I andre lande er transitionsperioden (hvor der skal bruges STM) enten umådelig lang eller ultra kort i forhold til Danmark.

Leasingprisen for et lokomotiv ligger på omkring 1.000 EUR pr døgn.

Dertil kommer at de fleste leverandører af ERTMS har rygende travlt, og ikke for alvor har lyst til at løbe projektrisici og allokere sparsomme ERTMS ressourcer til en håndfuld danske lokomotiver, når andre operatører bestiller ETCS til 50-100 enheder af gangen.

Som det siges: "Med ERTMS behøver jernbanen ingen fjender".

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen