Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skal Danmark lukkes ned (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/4 2019, 14:32 (1829 dage siden) @ Vollensir

Jeg kan godt forså modstanden mod EU når man er så uinformeret, men det er en anden snak.

Når staten udbyder togtrafikken er der en række krav der skal opfyldes. Det er altså ikke Arriva der bestemmer hvor mange tog der skal køre, eller hvilket serviceniveau der skal tilbydes. De kan selvfølgelig godt for egen regning tilbyde et højere niveau end det de får betaling for.

At togene skulle være dårligere end DSB's regionaltog ved jeg ikke hvor du har fra. Desiro er samme koncept, bare fra Siemens istedet for Alstom. MR havde hverken klimaanlæg, internet eller niveufri indstigning. Støjniveauet i MR, Lint og Desiro vurdere jeg til at være nogenlunde ens.

Når der ikke er konkurrence så er der ikke nogen grund til at optimere forretningen. Det kunne og kan også ses i Tyskland hvor Deutsche Bahn tjente fedt på regionaltogene. Nu hvor delstaterne udbyder regionaltogene i Tyskland får de mange flere afgange for samme pris som da kontrakterne automatisk gik til Deutsche Bahn.
I Danmark har man så desværre valgt at besparelsen på Arriva-trafikken skal gå tilbage i statskassen istedet for at blive brugt på flere afgange eller billigere billetter.
I Nordjylland har Region Nordjylland dog bestemt at besparelsen i forhold til da DSB kørte bruges på flere afgange. Nu er der bl.a. halvtimedrift Hjørring-Aalborg i dagtimerne mandag-lørdag for samme penge som DSB fik for timedrift samt en kort periode med halvtimedrift morgen og eftermiddag mandag-fredag.

Lokomotivførerene i Struer og Odense er desuden omfattet af virksomhedsoverdragelse, så deres job har som sådan ikke være i fare.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak