Avatar

Signalprogram - Nye forsinkelser (Jernbanen i dag)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 27. april, 2019, 17:49 (233 dage siden) @ steenth

Men det virker desværre ikke. Nu er der igen togbus mellem Gentofte og Hillerød.
Farcen er næsten total!


Det er slet ikke samme system på S-banen som på fjernbanen. S-banen får CBTC ligesom Cityringen, mens fjenbanen er ERTMS.

CBTC = Siemens.
ERTMS Øst = Alstom.
ERTMS Vest = Thales & Strukton.

Så må du gerne forklare hvorfor det ene system er bedre end andre. Argumentationen for nye signalsystemer var vist noget om at rettigheden og anden systempålidelighed skulle være langt bedre end "det gamle skrammel" som man ville erstatte.


CBTC har langt højere kapacitet end ERTMS. ERTMS kan ikke og vil ikke hellere kunne komme til håndtere den nuværende S-togsdrift. ERTMS/ETCS er mere simpel, så den kan håndtere alle former for fjerntog, mens CBTC er designet til bybane-drift med tæt toggang.

ERTMS/ECTS benytter faste blokke lige som det gamle system. Her får man elektronisk overført køretilladelse ind i hver blok, som man kører.
CBTC benytter flydende blokke hvor hver blok følger det enkelte tog. Man kan sige at der omkring hvert tog er en sikkerhedszone som er en blok, der følger toget. Blokkens størrelse er afhængig af togets hastighed (bremseafstand plus det løse). Resultatet er en tættere togfølge er mulig ved CBTC.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Danske privatbaner

Læs historien om:
Regionstog A/S
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen