Ting til tiden (lidt OT) (Generelt)
Vejdirektoratet er ganske rigtig gode til at overholde både budget og tidsplan, men måske en del af hemmeligheden ligger i, at man med vilje vælger at overbudgetterer sine projekter, for derigennem at få ros for at holde både budget og tidplan - det er der i hvert fald nogen der mener.
Det er 1. dag på "Grundkursus i projektledele" at lære at operere med et "Risikobudget". Det er ikke "bare" at tage den beregnede pris og lægge 25-100% oveni.
Du gør en grundig overvejelse over hvilke overraskelser du kan løbe ind i og skønner hvad de vil koste hvis udløst og risikoen for at de bliver udløst. Desuden fastlægger du en plan for hvordan en sådan udløst risiko imødegås. Det er ikke trivielt men kan læres.
I offentlige projektbudgetter vil du her skulle overbevise de bevilgende myndigheder (politikkerne) at de skal bevilge dette ekstra beløb. Her må man bare konstatere at Vejdirektoratet er meget mere professionelle projektmagere end - ja - de fleste andre styrelser, da stort set alle offentlige projekter ikke ender på aftalt tid og pris. Vejdirektoratet for deres projekter godkendt med et ordentligt risokobudget fordi de og deres rådgivere gør det professionelt og overbevisende. Og har en kultur om at imødegå overraskelser med fokus på at fastholde pris og tid.
Der er en grund til at det er Vejdirektoratet der bygger den nye Stortsrømsbro og har lavet flere af broerne på den nye bane. Og samme grund til at der er folk i departementet der overvejer at lægge BaneDK ind under Vejdirektoratet.
--
Venligst
Michael Deichmann