Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slut med persontransport på 750 mm i Schweiz (Jernbanen i dag)

af Hans T. Møller, Risskov, 3/5 2019, 18:19 (1819 dage siden) @ LHJ

Hej LHJ

Schweizerne har nok nogle af Verdens flotteste jernbanestrækninger, og selvom man skal være forsigtig med at bruge et ord som ”folkekarakter” i vore dage, så har jeg indtryk af, at folk dernede er noget for sig.

OK, det er godt 40 år siden, at jeg gjorde ophold i Schweiz på en interrail-tur, men jeg husker stadig Brienz - Rothorn-banen, ikke alene på grund af toget men også fordi folk vandrede rundt i Lederhosen, hjorde af køer gik omkring med klokker om halsen, og et sted stod en fyr og truttede i et alpehorn.

Det er selvfølgelig en overdrivelse, at schweizerne tørrer deres bjerge over med en fugtig klud mindst en gang om ugen, men de holder bestemt af orden og renlighed.

God tur derned! Jeg tager selv til folkemøde på Bornholm midt i juni og er i færd med at skanne programmet for trafikpolitisk interessante ting.

Min Chile-tråd, se her og her genoptages ved lejlighed, og som du skriver, så kan ”hjemmefødninge” bare lade være med at læse vores indlæg.

Argumentet for at beskæftige sig med udlandske jernbaner er ellers klart nok: Det sætter vores hjemlige i perspektiv. Det er nemmere at få øje på vores egne særheder, når man ved, hvordan andre har grebet tingene an.

Og jeg regner med at dukke op den 12. maj til den officielle letbane-indvielse.

Bedste hilsner


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak