Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn (Generelt)

af Bengt Larsson, lørdag 04. maj, 2019, 18:36 (270 dage siden) @ andersj

Hvordan måler man skinnerne på en ERTMS strækning når målevognstoget ikke har ETCS installeret? Det kan læses i denne udgave af Supplerende Sikkerhedsbestemmelser (SSB) for de Operationelle Regler Fjernbanen (ORF) : https://www.bane.dk/-/media/Bane/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORF-doku...

På Botnia/Ådalsbanan mellan Sundsvall och Umeå i norra Sverige infördes ERTMS år 2010-2012 och efter vad jag läst körs fortfarande tåg för snöröjning utan ERTMS. Trafikverket vill inte betala 5-10 miljoner per styck för ERTMS i snöröjningstågen (som de själva äger). De går i max 40 km/t som är max enligt svenska ERTMS-regler om tåget inte har ERTMS.

På Botnia/Ådalsbanan mellan Sundsvall och Umeå är det stort behov av snöröjning särskilt tidigt på vintern då kall arktisk luft från nordöst kan blåsa över havet och omvandla fukten till snö. https://da.wikipedia.org/wiki/Lake_effect

I det länkade dokumentet anges max 70 km/t i Danmark. Och möjlighet till "mobilt ETCS-togkontrolanlæg", det har jag inte hört talas om förut.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen