Union Pacific Big Boy 4014 på vej til Ogden, Utah. (Generelt)

af Flemming H. P., mandag 06. maj, 2019, 00:37 (14 dage siden)

UP Big Boy 4014 er færdigrestaureret og ved egen kraft for første gang i 60 år på vej til Ogden

Forhistorie: I efteråret 2012 besluttede Union Pacific at forsøge at erhverve et af de tilbageværende Big Boy lokomotiver, som siden 1961 har stået som “display” i flere amerikanske byer. Big Boy er verdens største damplokomotiv og blev sat i drift fra 1941 og frem til 1959, hvor lokomotiverne gradvist blev erstattet af diesellokomotiver.
Valget faldt på UP 4014, der siden 1961 havde været opstillet hos “The Southern Calfornia chapter of the Railway and Locomotive Historical Society” i Pomona i det sydlige Californien. Planen var en total renovering af lokomotivet med henblik på at få det køreklart til 150 års jubilæet for åbningen af den transkontinentale jernbane i USA, som blev fejret ved Promontory Point ved Ogden (Utah) den 10. maj 1869.
Lokomotivet blev den 12. januar 2014 under stor mediebevågenhed trukket hen over en parkeringsplads i Pomona via etablerede sporrammer for at få sporforbindelse til en Metro-Link linie, hvorfra lokomotivet blev trukket af UP 1996 (SD70Ace) til UP´s faciliteter i West Colton med henblik på forberedelse af den lange transport til Cheyenne i Wyoming.
I maj måned 2014 ankom lokomotivet til UP´s Steam Shop i Cheyenne og restaureringen påbegyndtes umiddelbart derefter.
Jeg besøgte Cheyenne i august måned 2016, og restaureringen var på det tidspunkt godt undervejs, og man forventede at blive færdig indenfor tidsplanen. Restaureringen er virkelig eksemplarisk, da alt søges renoveret til ny tilstand, og mange delelementer bliver fabrikeret hos underleverandører, da UP ikke længere råder over relevante værktøjer eller støbemuligheder. I marts måned 2018 påbegyndtes samlingen af lokomotivet, som i øvrigt bliver ombygget til oliefyring i lighed med UP 3985 (Challenger) og UP 844.
Den 9. april 2019 blev lokomotivet opfyret for første gang. Den 1. maj 2019 kørte lokomotivet for første gang i 60 år for egen kraft. Den 2. maj gennemførtes den første testkørsel, som var planlagt til Greely i Colorado. Imidlertid måtte man etablere et stop i Carr, Colorado for at undersøge hjul og gangtøj. Toget fortsatte til Nunn i Colorodo, hvorefter man returnerede til Cheyenne, men testkørslen indfriede forventningerne.
Bagest i toget var UP 8937 (SD70), som undervejs blev anvendt som belastning ved anvendelse af den dynamiske bremsefunktion.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=RR7Q27cIEvo
Lørdag den 4. Maj påbegyndtes “The Great race to Ogden” for at fejre 150 års jubilæet for den transkontinentale jernbane.
Big Boy 4014 afgik fra Cheyenne efter en vellykket indvielse af lokomotivet kl. 9.30 (Mountain time) ved det historiske og i øvrigt meget velholdte Cheyenne Depot. Indvielsen blev varetaget af Union Pacific´s Chairman og CEO Lance Fritz.
Lokomotivet satte kursen i forspand med UP 844 til Ogden i Utah via Harrimann (Wyo), Laramie (Wyo), Medicine Bow (Wyo), Rawlins (Wyo), Rock Springs (Wyo), Green River (Wyo), Granger (Wyo), Evanston (Wyo), Echo (Utah), Morgan (Utah) til Ogden (Utah). Toget forventes at ankomme til Ogden den 8. Maj. Begge lokomotiver vil indgå I festlighederne den 9 maj, som streames fra kl. 10.30 (Mountain Time) via UP´s Facebook side.
Den10. og 11. Maj er jubilæumstoget åben for publikum i Ogden.
Restaureringen har generelt haft stor mediebevågenhed, og lokomotivet fremstår fantastisk flot.
Der findes allerede mange videoer på Youtube fra testkørselen og fra den netop påbegyndte tur til Ogden. UP 4014 og UP 844 er netop ankommet til Rock Springs, Wyoming.
Jeg vedlægger et link fra ”The Great Race to Ogden”:

https://www.youtube.com/watch?v=u4-pql_G8Rg

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen