En tur til Chile III - Valparaiso-Santiago 2 (Generelt)

af Hans T. Møller @, Risskov, onsdag 08. maj, 2019, 08:56 (102 dage siden) @ Hans T. Møller

Lidt løst og fast om Valparaiso-Santiago-banen:

Jeg har kørt turen fra Viña del Mar til Limache og retur. Banen snor og vrider sig for at nå op fra Viña, og strækningen minder mig lidt om den op til Semmering-passet i Østrig. Banens kraftigste stigning - 22,3‰ - findes imidlertid op mod Tabón-passet sydøst for Llay-Llay.

Efter Limache er banen enkeltsporet, og køreledningerne er fjernet.

I 1912 indviede man Mapocho-stationen i Santiago, og herefter udgik persontrafikken til Valparaiso fra den.

I 1924 overgik Valparaiso-Santiago sammen med sidebanen Llay-Llay-Los Andes til eldrift (3000 V DC). El-lokomotiverne blev leveret af Westinghouse i USA, og i hvert fald ét skulle være bevaret, men jeg har ikke set det.

I 1968 åbnedes hovedvej 68 mellem Santiago og Valparaiso, og den var kun 110 km lang, mens banens længde som nævnt var 187 km. Tog var cirka tre timer om turen, og moderne busser kan klare sig med den halve tid.

Sidste persontog afgik fra Mapocho-banegården i 1987, og sidste persontog mellem Santiago og Valparaiso kørte fra Estación Central i '91.

Mapocho-banegården er bevaret som kulturcenter.

I 1990-94 blev der gjort forsøg med nærtrafik mellem Santiago og stationen Til-Til, men passagergrundlaget var åbenbart for lille.


[image]

Mapocho-banegården i Santiago

[image]

Den store perronhal benyttes i dag til udstillinger og messer

(fortsættes)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen