En tur til Chile III - Jernbanemuseet i Santiago (Generelt)

af Hans T. Møller @, Risskov, fredag 10. maj, 2019, 08:45 (105 dage siden) @ Hans T. Møller

I vestenden af det centrale Santiago ligger parken ”Quinta Normal”. Det var oprindeligt en planteskole - deraf navnet - men i dag er det et rekreativt område, og her ligger et jernbanemuseum med Latinamerikas største samling af damplokomotiver.

I modsætning til Argentina, hvor jernbanerne først blev nationaliseret i 1948, så var staten - som vi ved - tidligt på færde i Chile. Valparaiso-Santiago-banen blev overtaget inden færdiggørelsen, og en anden stambane fra Santiago mod syd ned gennem den centrale dal blev opkøbt af staten i 1873. Historien er her lidt mere indviklet, men vi nøjes med den korte udgave...

De to baner blev drevet som selvstændige selskaber, og materiellet var ikke kompatiblet, da Valparaiso-Santiago-banens var bygget i England, mens Sydbanens stammede fra USA. Jeg har endnu ikke opsporet præcist, hvor problemet lå?

Under Stillehavskrigen (1879-84) gav det en masse logistiske problemer, så man besluttede i 1884 at slå de to selskaber sammen i "Ferrocarriles del Estado" - De chilenske Statsbaner.

Det nye selskab rådede over en broget lokomotivpark og det stod klart, at der måtte standardiseres. Det blev, med enkelte undtagelser, amerikanske typer, som kom til at dominere.

De chilenske Statsbaner benyttede typenumre til bredsporslokomotiver og litra til de smalsporede.

Samlingen i Quinta Normal omfatter seksten damplokomotiver - og man kan finde en mere detaljeret gennemgang af den i Jysk Modeljernbane-Klubs blad TOG 60:


[image]

Type 22, nr. 205 leveret af Rogers Locomotive Works i 1893.


[image]

Type 38, nr. 211 leveret af Rogers Locomotive Works i 1896.


[image]

Type 47, nr. 407 leveret af Borsig i 1905


[image]

Type 51, nr. 439 leveret af Borsig i 1907

(fortsættes)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

HHJ YM34
3 rengøring tilbud

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen