Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 10. maj, 2019, 12:58 (107 dage siden) @ steenth


Hmm. BDK er forpligtet til at kunne håndtere alle versioner af baseline 3 - dvs 3.3.0, 3.4.0 og 3.6.0. BDK har faktisk lavet et notat om det. TRU Alm.del Bilag 338 Og man kan nøjes med version 3.4.0 i mange år endnu. Det er første, når man kommer til København, at 3.6.0 bliver nødvendig pga. kapacitet i radiosystemet.

Man har netop begrebet baseline for at defineret at alle versioner inden for den baseline kan arbejde sammen. Version 3.6.0 er ikke en ny baseline - det er en version af baseline 3. Man tester tilføjelse på kryds og tværs netop for at sikre at udstyr med ændre versioner også kan arbejde sammen med nyere versioner. Hvis man på et tidspunkt ikke kan det mere det inden for baseline 3, så skal man igang med baseline 4.

Men det som er planen, at man tilføjer nyt til baseline 3 de næste mange år (pt. er der en pause for man kan få version 3.6.0 ud) ATO kommer med som noget af det næste - nogen ville have haft det med i version 3.6.0...

I teorien lyder det jo smukt og rigtigt. Men virkeligheden er nu ikke sådan.

I virkeligheden tester hver leverandør kun sine egne versioners kompatibilitet - og ansvaret for kompatibilitet lægges af infrastrukturforvalteren entydigt over på togleverandøren.

De versioner med "standard" 3.3.0 og 3.4.0 jeg kender til, har ikke funktioner for overkørsler. Disse skal enten tillægges, eller man skal tage Bl 3.6.0. Dette fremgik også af seneste dokument jeg har set for Trafikstyrelsens krav til onboard systemer. Men det vil da være meget glædeligt, hvis man kan nøjes med en standard 3.4.0 i Danmark...

Der er masser af forskelle mellem de forskellige leverandørers versioner af de forskellige baselines/versioner. ikke af ond vilje, men fordi kravene er meget "rummelige", og det indtil videre er unik programmering alle steder, fordi der altid "lige er noget særligt, der skal løses".

Jeg har ikke set en analyse, der bekræfter ,at det kun er København H, der vil udgøre et problem for Bl 3.4.0. Jeg har tidligere set analyser, der har "en hel del flere" stationer med. Men det har forhåbentlig ændret sig.

Der har tidligere været en melding om, at man skal kunne køre med Bl 3.4.0 gennem Danmark - denne melding var ledsaget med en melding om, at man skulle standse foran hver enkelt overkørsel, og manuelt aktivere disse.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen