Japan går efter 400 km/t (Jernbanen i dag)

af kme, lørdag 11. maj, 2019, 12:57 (9 dage siden) @ mpp

Der er forskel mellem at lave en testkørsel med høj hastighed og så at lave et tog der dag ud og dag ind kan køre med høj hastighed med passagerer. De fleste kræfter vokser som bekendt med kvadrattet af hastigheden, så forskellen mellem hvad toget bliver udsat for ved 400 km/t og 320 km/t er væsentligt.

Javist, men hvis du læser artiklen er de 400 km/t test-tophastighed og 320 km/t drift-tophastighed. Derfor synes jeg ikke der er meget nyhed i det.

Mht. kræfter har du for såvidt ret, bortset fra det er effekten, der er det interessante, og her er det endnu "værre" for effektforbruget stiger med kubus (3. potens) af hastigheden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder
Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.
 Læs artiklen 

Jernbanebøger

Sølvpil
Sølvpil
Pris 200,- kr.
 Læs mere 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen