Japan går efter 400 km/t (Jernbanen i dag)

af kme, lørdag 11. maj, 2019, 12:57 (66 dage siden) @ mpp

Der er forskel mellem at lave en testkørsel med høj hastighed og så at lave et tog der dag ud og dag ind kan køre med høj hastighed med passagerer. De fleste kræfter vokser som bekendt med kvadrattet af hastigheden, så forskellen mellem hvad toget bliver udsat for ved 400 km/t og 320 km/t er væsentligt.

Javist, men hvis du læser artiklen er de 400 km/t test-tophastighed og 320 km/t drift-tophastighed. Derfor synes jeg ikke der er meget nyhed i det.

Mht. kræfter har du for såvidt ret, bortset fra det er effekten, der er det interessante, og her er det endnu "værre" for effektforbruget stiger med kubus (3. potens) af hastigheden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.
 Læs artiklen 

DSB plakat 1950

DSB plakat 1950
DSB plakat 1950 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen