Batteritog på yderstrækninger (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, mandag 13. maj, 2019, 10:49 (7 dage siden) @ Niels Henrik Holst

DSB er pt. ved at indkøbe togsæt/togstammer til elektrisk fjerntogsdrift. Findes de togsæt/togstammer, der er i spil, også i en batteriudgave, således at der f. eks. kan køres el København-Lindholm og batteri Lindholm-Frederikshavn? Eller er det nogle helt andre leverandører, der kan blive aktuelle?

De fire leverandører der er tilbage i kapløbet om DSBs "Nye Tog" har alle batteri- eller Brintløsninger i porteføljen.
DSB vil dog næppe kunne ændre til batteritog, uden at udbuddet i givet fald skulle gå om, da det i udbuddet er specificeret, at der skal købes rene el-tog. Samtidig er DSBs ønsker til togstørrelser relativt store, så der vil skulle anvendes mange batterier.
En "forlængelse" af "Nye Tog" til strækninger uden køreledninger, er nok ikke en økonomisk eller juridisk gangbar løsning, ligesom det formentlig kan diskuteres, om det er økonomisk forsvarligt, at køre store tog på "yderstrækninger" i det hele taget.
Derudover er strækningen Aalborg - Hirtshals (og vel også Hjørring - Frederikshavn) stadig en del af TEN-T netværket, der skal elektrificeres senest en gang i midt 2030erne - af hensyn til EUs ønsker om bedre forhold for Jernbanegods.

Når det er sagt, så kan alle enkeltdækkertog på markedet udrustes med batteri eller brintløsninger. For dobbeltdækkertog er det lidt mere speget, grundet pladshensyn (batterier mm placeres normalt på taget).

Trenden pt er at det er enkeltdækker regionaltog på 50-75 meters længde, der laves med batteri eller brint, da dette marked er meget interessant, og mange dieseltog skal udskiftes i det kommende årti.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen