Sporarbejde Ringsted-Korsør (Generelt)

af Claus Nielsen, mandag 13. maj, 2019, 21:29 (6 dage siden)

Jeg var forbi sporarbejdet på strækningen Ringsted-Korsør i dag. Et af mine besøg gjaldt ballastrensning- og sporkassearbejdet ved Frederikslunds-viadukten nær km 86. Spitzke, der er underentreprenør for Aarsleff Rail, havde indsat deres største ballastrenser 'Katharina die Grosse' af typen RPM-RS-900. Et imponerende maskineri, der langsomt gnaver sig vej igennem både ballast og sporkasse i en dybde af op til 1 m under SO, mens den udlægger og komprimerer underballast, forsyner sporet med skærver og foretager en foreløbig understopning.
[image]
Den centrale del af RPM-maskinen. Det er her udgravning og tilførsel af materiale foregår.

[image]
Første gravekæde fjerner ballasten. Under den centrale del af RPM-maskinen er sporet løftet så gravearbejdet lettes.

[image]
Anden gravekæde fjerner sporkassen.

[image]
Her indbygges ny sporkasse af stabilgrus. Operatøren, der betjener transportbåndet, sidder i en stol ophængt over arbejdsområdet.

[image]
Efter indbygning komprimeres stabilgruset af en række store vibratorer. Herefter hældes skærver i sporet, der af maskinen efterhånden sænkes, så det hviler på ballasten.

[image]
Efter ballastering stoppes sporet under første gang af RPM-maskinens indbyggede stoppeenhed.

[image]
De to gravekæder kan fjerne det meste af det man forventer at finde i en sporkasse. Af samme grund er kabler i forvejen suget dybere ned og alle sikringstekniske installationer i sporet er afmonteret. Større sten, der arbejder sig op i sporkassen, kan RPM-maskinen dog ikke få med op i gravekæden. Den slags skal kædens operatør lynhurtigt se og stoppe gravningen. Med en indbygget grab kan hans kollegaer fjerne stenen.

[image]
De karakteristiske MFS-100-vogne med bånd gør det muligt at flytte bagharp væk fra maskinen og tilføre nye materialer.

[image]
Kun det spor, der arbejdes i er spærret og arbejdspladsen advares med et Zöllner automatisk advarselsanlæg. Her passerer et ER-sæt med nedsat hastighed Frederikslunds-viadukten.

Der blev arbejdet andre steder på strækningen og i omegnen af Slagelse er der adskillige arbejdspladser til læsning af stabilgrus og skærver. Der er nok at se på.

Mvh
Claus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

OSJS YM1
Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm
Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.




 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen