Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne (Generelt)

af Steff @, torsdag 16. maj, 2019, 22:51 (5 dage siden) @ Denelander

Goedenavond en welkom bij Denemarken. Ik hoop dat ik een beetje kan antwoorden op je vragen, maar helaas zal het in het Deens zijn:-)

I epoke III blev strækningen mellem Ålborg og Frederikshavn efter krigen normalt gennemført af litra R og også sjældnere litra E. Men fra ca. 1950 blev de tre indkøbte tidligere tyske persontogslokomotiver BR 38, nu DSB litra T, fast stationerede i Frederikshavn. De kørte her primært de daglige større tog til Ålborg. Det internationale tog ”Nordpilen” – togene 960/945 - blev dog fremført af litra P II. Dog har også litra R II været indsat i denne tur.
Da litra T blev taget ud af driften i midten af 1950´erne, blev de erstattede igen af litra R og nu også litra E, der var blevet overkomplette ved indførelsen af de dieselelektriske motorlokomotiver litra MY. Her kørtes bl.a. tog 58 Frederikshavn-Ålborg. Helt op til ca. 1960 blev litra E anvendt i et par tog på Frederikshavn-Ålborg strækningen.
Også litra K har været indsat i løb til Frederikshavn.
På godssiden var det i begyndelsen af 1950´erne litra D, bl.a. i Ålborgs 38. tur Ålborg-Frederikshavn, der var trækkraft, men også litra R har været anvendt, bl.a. var R 949 reserve i Frederikshavn.

Som en konklusion har der altså på DSB strækningen Ålborg-Frederikshavn været anvendt følgende DSB damplokomotiver, litra E I og E II, litra K, R I og R II og litra T.

De mere udførlige detaljer om anvendelsen af litra E finder du her på disse sider under artikler, DSB litra E. De resterende findes i udgivelserne om litra R, H og S og litra T i bogen ”Det´en tysker” fra Banebøger.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Som du kan se var anvendelsen af damp nord for Limfjorden absolut begrænset i 1960´erne, dieseltraktionen havde taget over!

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen