Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne (Generelt)

af Georg Schmidt @, fredag 17. maj, 2019, 12:53 (66 dage siden) @ Denelander

For at finde egentlig dampdrift i Vendsyssel skal vi tilbage til sommerplanen 1959. En E-maskine fremførte på hverdage godstoget 2945 fra Aalborg til Frederikshavn (Afg Ab 19.45 ank Fh 23.09).
Næste dag fremførte E-maskinen landsdelseksprestoget 58 Frederikshavn-Aalborg (Afg Fh 7.20 ank Ab 8.50).

I højsæsonen 1959 ( 20/6-11/8) var der 2 E-maskiner i sving i Vendsyssel. Foruden togene 2945/58 var også tog 929 fra Aalborg kl. 14.20 med ank. Frederikshavn 16.00 fremført med damp samt retur til Aalborg med godstog 2980 med afg. Frederikshavn 16.50 med ank. Aalborg 19.53. Om søndagen efter en del reservehold i Frederikshavn ilgodstog 3018 afg. Fh 15.37 ank. Aalborg 18.22.

Ligeledes i højsæsonen 20/6-11/8 1959 var togparret 976/25 fremført med damp. Tog 976 med afg. Frederikshavn 14.00 og ank. Aalborg 15.52 og 25 der jo var landsdelseksprestoget fra København med afg. Aalborg 18.46 og ank. Frederikshavn 20.07. Togene 976/25 blev fremført i perioden af R-maskinerne 949 og 953.

Udveksling af E-maskinerne med Aarhus foregik med godstog 2992 sen aften fra Aalborg evt med kvægtog 6986 og retur fra Aarhus med ilgodstog 2069 om natten.

Som også Steff skriver havde dieseldriften taget over i tresserne, men Frederikshavn havde de første år en R-maskine til eventuelle særtog. De 25 MY i tur i Jylland/Fyn og efterhånden også mange MX havde taget over.

M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne
En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.
 Læs artiklen 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen