Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne (Generelt)

af Jakob S. Engbæk, søndag 19. maj, 2019, 20:38 (37 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Hvad angår Hirtshals, så drejer det sig jo om Hirtshalsbanen (Hjørring-Hirtshals), der var en del af Hjørring Privatbaner. Den eneste anden bane under dette selskab, som overlevede ind i 1960'erne, var Hjørring-Løkken-Aabybro (HLA), der lukkede september 1963.

Peer Thomassen skriver i sin jubilæumsbog "Hirtshalsbanen gennem 50 år" fra 1975 følgende på side 86: "Hirtshalsbanen blev narret for et festligt damptog i 1963 - længe efter at regelmæssig dampdrift var ophørt på Hjørringbanerne. Dansk Jernbane-Klub havde bestilt et dampsærtog Aalborg-Løkken-Hjørring-Hirtshals kort før Løkkenbanens lukning i 1963, og turen blev da også en succes, selvom HP 1 "punkterede" undervejs og forsmædeligt måtte have dieselhjælp. På Hirtshalsbanen kørtes toget derfor med diesellokomotiv, og passagertallet var svundet bemærkelsesværdigt ind".

Ved opslag i privatbaneoversigterne i DSBs åreberetninger fremgår der følgende årlige antal togkilometer med damplokomotiv for Hjørring Privatbaner:
1957-58: 218 km
1958-59: ?
1959-60: 330 km
1960-61: 0 km
1961-62: 0 km
1962-63: 0 km
1963-64: 110 km
1964-65: 0 km
1965-66: ?
1966-67: 0 km

Jeg konkluderer, at ordinær dampdrift på Hjørring Privatbaner (Hirtshalsbanen + HLA) ophørte i 1959-60, og at de 110 km registreret i 1963-64 må være ovennævnte afskedstog samt tilhørende materieltog og måske prøvetog - og afskedstoget måtte fremføres med diesel til Hirtshals. Ergo har der ikke været ordinær dampdrift til Hirtshals senere end 1959 eller 1960; og kørslen registreret dette driftsår kan godt have været på Løkkenbanen.

Så ingen damp på Hirtshalsbanen i 1960'erne.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Hjørring privatbaner var tidlige til at forsøge sig med motordrift. Da økonomien var bedre med motordrift end med damp (eller det var håbet).
I bogen om HLA ses et langt badetog fra Hjørring mod Løkken med damplokomotiv i begge ender. Så de brugte også stadig damp.

Her ses en Kielervogn fra 1922 min oldefar Frode Engbæk Nielsen står til venstre. https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=145&lokid=421


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
 Læs artiklen 

Jernbanebøger

Der kommer tog
Der kommer tog
Pris 280,- kr.
 Læs mere 
Indsend billeder
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen