Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne (Generelt)

af Jakob S. Engbæk, søndag 19. maj, 2019, 20:38 (149 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Hvad angår Hirtshals, så drejer det sig jo om Hirtshalsbanen (Hjørring-Hirtshals), der var en del af Hjørring Privatbaner. Den eneste anden bane under dette selskab, som overlevede ind i 1960'erne, var Hjørring-Løkken-Aabybro (HLA), der lukkede september 1963.

Peer Thomassen skriver i sin jubilæumsbog "Hirtshalsbanen gennem 50 år" fra 1975 følgende på side 86: "Hirtshalsbanen blev narret for et festligt damptog i 1963 - længe efter at regelmæssig dampdrift var ophørt på Hjørringbanerne. Dansk Jernbane-Klub havde bestilt et dampsærtog Aalborg-Løkken-Hjørring-Hirtshals kort før Løkkenbanens lukning i 1963, og turen blev da også en succes, selvom HP 1 "punkterede" undervejs og forsmædeligt måtte have dieselhjælp. På Hirtshalsbanen kørtes toget derfor med diesellokomotiv, og passagertallet var svundet bemærkelsesværdigt ind".

Ved opslag i privatbaneoversigterne i DSBs åreberetninger fremgår der følgende årlige antal togkilometer med damplokomotiv for Hjørring Privatbaner:
1957-58: 218 km
1958-59: ?
1959-60: 330 km
1960-61: 0 km
1961-62: 0 km
1962-63: 0 km
1963-64: 110 km
1964-65: 0 km
1965-66: ?
1966-67: 0 km

Jeg konkluderer, at ordinær dampdrift på Hjørring Privatbaner (Hirtshalsbanen + HLA) ophørte i 1959-60, og at de 110 km registreret i 1963-64 må være ovennævnte afskedstog samt tilhørende materieltog og måske prøvetog - og afskedstoget måtte fremføres med diesel til Hirtshals. Ergo har der ikke været ordinær dampdrift til Hirtshals senere end 1959 eller 1960; og kørslen registreret dette driftsår kan godt have været på Løkkenbanen.

Så ingen damp på Hirtshalsbanen i 1960'erne.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Hjørring privatbaner var tidlige til at forsøge sig med motordrift. Da økonomien var bedre med motordrift end med damp (eller det var håbet).
I bogen om HLA ses et langt badetog fra Hjørring mod Løkken med damplokomotiv i begge ender. Så de brugte også stadig damp.

Her ses en Kielervogn fra 1922 min oldefar Frode Engbæk Nielsen står til venstre. https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=145&lokid=421


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

SB T2
Norske lokomotiver
Norske lokomotiver
Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.
 Læs artiklen 
Togbelysning
Togbelysning
Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen