Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne (Generelt)

af Niels, Aarhus, 20/5 2019, 12:56 (1793 dage siden) @ Georg Schmidt


Der har nok været lidt mangel på trækkraft den 17/6 1968. E 974 blev fyret op og afgik fra Aarhus H med persontog 917 kl.7.50 med ankomst Aalborg 11.02. Videre som særtog 5981 til Frederikshavn.
Tilbage til Aarhus med persontog 980 med afgang Frederikshavn kl 17.32 og ankomst Aarhus H 22.44. Tog 980 blev udsendt fra Frederikshavn Havn.

Ovenstående får mig til at fundere lidt over, hvor mange lokomotivførere og fyrbødere med uddannelse til damplokomotiver - her litra E, man sådan lige kunne stampe op af jorden til at køre fra Aarhus til Frederikshavn og tilbage igen samme dag -det har jo formodentlig ikke været den samme lokomotivfører og fyrbøder, der har kørt hele tiden.
Jeg antager, at da vi er i 1968, og det er kun knap 2 år før dampdriftens endelige afskaffelse, så er der formodentlig ikke så mange tilbage, der er uddannede til at køre damplokomotiver, og der blev vel heller ikke uddannet nye folk til dampdriften.
Jeg funderer også over, hvorvidt en uddannelse - attest hedder det vist - til at køre f.eks. E-maskiner udløber efter en periode, eller hvorvidt en sådan er gældende indtil videre?

Mon én eller flere af forummets meget vidende folk med indsigt i damptidens allokering (det hed det garanteret ikke dengang ;-) ) af lokomotivpersonale evt. kan hjælp lidt på min uvidenhed.

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak