Afgangsprocedure. (Generelt)

af gaest, fredag 24. maj, 2019, 21:48 (143 dage siden) @ RasmusD

Målsætningen i dag er at toget kører på sekundet. Hvis der står 10.00 i køreplanen, så er ambitionen at hjulene begynder at rulle klokken 10.00.00.

Ligeledes er ambitionen på København H at der skal være afgangssignal senest et minut før planmæssig afgang, så man kan blive færdig afgangsproceduren i tide. På IC4 tager den 40 sekunder (det ændrer sig vist snart med en ny software opdatering).

Internt betragter DSB tog, der kører fra en udgangsstation mere end 59 sekunder efter planlagt tid, som forsinkede. Med 40 sekunders afgangsprocedure giver det ikke meget margen, hvis man først skulle lukke døre på det tidspunkt køreplanen angiver som afgang.

Er denne ekstra tid indregnet i overgangstiderne på knudepunkter? Der er jo også en slags omvendt teknisk reaktionstid, når man ankommmer til en station hvor der skal kobles, så kan dørene ikke åbnes før hele lortet er koblet, pog så kan man stå bag de lukkede døre og se sit tog køre fra modsatte perronside, ingen gør noget, for toget ankom jo rettidigt! Som rejsende er det tiden hvor dørene lukkes der er interesssant, skal jeg med IC4 skal jeg møde 40 sekunder før, med MR var det kun 10 sekunder, osv. Vi har i for høj grad en bane der er til for sin egen skyld.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen