Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen (Generelt)
Godaften!
Det er jo en spændende udvikling der skal ske hvis og hvis. Men noget kommer til at ske, spørgsmålet så bare, hvor meget af det eksisterende gamle DSB byggeri, der så skal forsvinde. Måske hele området omkring Otto Bussesvej ved remiser og værksteder. Værkstederne flytter jo til jordene omkring Fladsågård i Næstved
P.t. er der jo ikke meget der kan udlægges til bolig byggeri og lettere administrativt med mindre mange af de eksisterende bygninger fjernes og det gamle rangerareal ryddes. Hertil kommer så den gamle afgangsrist (ved det gule palæ) også bliver ryddet op til Enghavevej.
Hvor de nødvendige spor skal gå eller forlægges bliver spændende at se.
I anden anledning tog jeg disse billeder i dag (DTG 291515B MAJ 2019) fra toppen af "Trafiktårnet". Se herunder.
Begge foto Steffen Dresler, Copyright.
Den gamle remise på Gb og i baggrunden Cvk Kh. Til venstre det nye Metro klargøringsanlæg der ikke forsvinder. Til højre det gamle rangerareal.
Ingerslevgade i baggrunden. S-tog og fjernbanesporene samt Maskinbakken og rangerarealet Belvedera.
Mit gæt er, at kun lige de allernødvendigste opstillingsspor bliver beholdt både ved Belvedera og ikke mindst op til Enghavevej, resten bliver solgt fra og revet ned. Det vil sige hele Gb og Cvk Kh, ellers giver en ny bydel jo ingen mening. Om noget bibeholdes af historiske årsager, næppe, kun savnet af de jernbaneinteresserede nostalgikere. Og dem med interesse herfor og som har været en del af det. Tja, om nogle år er det slut. Livet går jo sin gang. Den nye generation har overhovedet ikke nogen forhold til dette, de har jo ikke oplevet det.
Fortsat god aften til alle og en god Kr. Himmelfarts dag.
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler