Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

250 km/t (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/6 2019, 14:29 (1784 dage siden) @ Peter Christensen

Meget kort fortalt.

Der er formelt tre hastighedsgrænser for tog og jernbaner indenfor TSI reglerne:

  • Konventionel drift op til 189 km/t
  • Højhastighed fra 190 til 250 km/t
  • "Meget" Højhastighed fra 250 km/t og op

Dvs meromkostningen ved at bygge jernbaner til 250 km/t istedet for 200 km/t er ret begrænset. Tilsvarende er meromkostningen ved at købe tog til 230-250 km/t ret begrænset i forhold til 200 km/t. Man kan endda finde tog til 230 km/t der har lavere driftomkostninger end tog til 200 km/t.

Generelt har der været en trend, hvor 160 km/t regionaltogsprodukter også kan tilbydes op til 200 km/t, men samtidig er flere leverandører ved at kigge på segmentet på 230-250 km/t, fordi det netop giver lidt mere mening ud fra total økonomiske omkostninger. Flere vil også sige, at Konventionel og højhastighedsbegreberne smelter sammen - og det gør de også, da mange tog til 160 km/t, skal kunne tåle at møde modkørende tog med 250 km/t.

Eksempelvis skal du i dag bruge 8 togstammer for at køre timedrift mellem København og Aarhus.
Indfører du de hastighedsopgraderinger mellem København og Fredericia, som der synes at være politisk enighed om, og køber materiel til 200 km/t skal du bruge 7 togstammer til timedrift mellem København og Aarhus.
Hvis man indfører timemodellens infrastruktur eller lignende men stadig kører 200 km/t, skal du bruge 6 togstammer til driften
Øger du hastigheden til 230 km/t kan du nøjes med 5 togstammer.
Laver man en Kattegatforbindelse med jernbane og 250 km/t, skal du bruge 3 togstammer til timedrift.
Laver man en kattegatforbindelse med jernbane og 380 km/t, skal du bruge to togstammer til timedrift.

Sammenholder man dette med analyserne fra blandt andet KTH i Stockholm, hvor hvert minut man reducerer rejsetiden for tog medfører 1% flere passagerer, begynder det for alvor at blive interessant, at regne på, om det i virkeligheden ikke er smartest at køre hurtigst muligt.

Imidlertid vil jeg nok kunne slippe afsted med at påstå, at faktuel viden omkring højhastighedstog indenfor den danske jernbanebranche falder i samme takt som hastigheden øges....

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak