Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

250 km/t (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 3/6 2019, 09:36 (1788 dage siden) @ Poul Brandt

Lasse, kan du sige noget meningsfuldt om hvad der kan forventes at ske i segmentet 250-300 km/t i de næste 15 år? Helt præcist hvilken størrelsesorden man må forvente det koster mere for materiel til 300 km/time frem for 250 km/t.
Jeg tænker her på Kattegatforbindelsen, og spørgsmålet om den bør forberedes for 250 eller 300 km/t.

Hvad der præcist sker mellem 250 og 300 km/t, kan jeg ikke med tilpas stor sandsynlighed udtale mig klogt om. Der er en "forventning" om at den nuværende tekniske grænse ved 250 km/t "skubbes opad", men hvornår dette sker, og hvor man lander, ved jeg ikke
I forhold til 300 km/t, vil det nok give mere mening at se på 320 hhv 380 km/t, hvis man alligevel skal anlægge en helt ny bane fra omkring Roskilde og til syd for Aarhus....320 km/t fordi det er det man også undersøger i Sverige. 380 km/t, fordi det er den nuværende "typiske maksimale hastighed for Very High Speed" tog. I virkeligheden handler det om balancen mellem, hvor mange ekstra rejsende du kan få ved at køre hurtigt, hvor mange tog (og personaler) du kan "nøjes med", og hvor meget infrastruktur du skal bygge for at nå dertil.

Der noget som halter her. Der kan ikke gælde denne 1% regel for både rejser som tager 10 minutter og rejser som tager 3 timer, eller hvad?

Jeg har kun set og hørt analysen omtalt ifm fjerntrafik, og kan ikke lige på stående fod huske om den "nedre" grænse er 30 eller 60 minutters rejsetid.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak