Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

OT Et surt opstød, nok mere mangel på viden?Eller branden p (Generelt)

af Jens N, Fredericia, 4/6 2019, 19:40 (1787 dage siden) @ Banemanden

Ja, en idé om hvordan der ser ud i virkeligheden - det er altid godt at have. Men som styringsmedarbejder må jeg bare sige, at det ikke er nødvendigt med mere lokalkendskab end hvordan det enkelte sikringsanlæg virker. Om kurven går den ene eller den anden vej og om det er op eller ned af bakke, det er højest noget jeg lærer af en lokomotivførers fortælling, såfremt jeg skulle få sådan en :)

Jeg sætter signal mange steder, hvor jeg aldrig har været og nok aldrig nogensinde kommer til det - og der kan jeg sagtens sidde og rode med ting, der er i en helt anden landsdel end den jeg selv sidder i og bevæger mig i, i det daglige og private. Det er ligesom hurdlen bag sådan et system, som vi sidder med. Det lokalkendskab jeg har brug for, er en del af systemet. Fx om der er enkeltsporet eller hvorledes. Og selv den slags "udfordringer" er der taget højde for, for nogen har jo lavet en køreplan baseret på deres virksomheds erfaringer.


Ved rangering er lokalkendskab nødvendigt.

Jeg er mere end en gang blevet vendt over sporskifter hvor rangergrænsen ligger så tæt på tungepartiet at det i praksis ikke er muligt, uden at få tilladelse til passage af rangergrænsen.
Det kom i alle tilfælde bag på styringsmedarbejderen at virkeligheden så anderledes ud end på skærmen.

Mvh. Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak