Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Transportminister (Generelt)

af larsL, 6/6 2019, 20:39 (1758 dage siden) @ Vollensir

Så er folketingsvalget overstået for denne gang, og vi skal heldigvis have en ny transportminister. Som umuligt kan blive ringere end den nuværende.....

Men så rammer den normale politiske situation (dvs. virkeligheden) os igen...

... Der vil gå nogen tid inden Mette + co får sig snakket sammen om hvilket grundlag hun skal have bag sig. Et gæt kunne være at det bliver en mindretals Socialdemokratisk regering. Men uanset, så bliver mængden af gode kort ikke forholdsmæssigt større. Der bliver bare flere kort at spille med...

Så skal ministerposterne besættes. Traditionelt vælges ministre blandt regeringspartiernes folketingsmedlemmer. Da der lige har været valg, ligger det lige for at vælge en af dem som er valgt til folketinget; der er ingen udenfor folketingskredsen som "lige skal have en post for noget...". Ved regeringsskifte uden valg eller ved regeringsomdannelser (eller ministre der pludseligt får andet/bedre job) kan ikke-medlemmer af tinget også nemt komme i betragtning.

Der er blandt de netop valgte flere personer, som dels har været tingsmedlemmer længe og endda har deltaget i trafikpolitiske forhandlinger før. De kan imidlertid ikke komme i betragtning. Partiet er skiftet fra opposition til regering, altså et skridt opad og det kommer også til at gælde for de valgte (ministeremner). Faktisk kan tidligere trafik-politisk erfaring være en ulempe, da en minister jo ikke nødvendigvis kan arbejde efter sin tidligere ageren, men nu skal sørge for at "holde Mette på pinden" og derfor nu kommer i centrum for at skære hjørnerne til kompromiserne.

Trafikministeriet hører ikke til blandt "super-ministerierne"; det gør finans-, skatte-, forsvars- og lignende ministerier. De pladser besættes af dem som allerede har anciennitet jf. ovenfor. Trafik er lige som undervisning og kirke, noget tyndt vedhæng der også lige skal passes uden at det støjer og koster for meget.

Så det efterlader en mængde mindre erfarne (og muligt nyvalgte) medlemmer af tinget fra Soc. tilbage.

Hvis de radikale falder til patten og garanterer en god miljø/klima/trafik/indvandrepolitik som ligger til den røde fløj, så er Pernille Rosenkranz-Theil et godt bud. Med mindre at hun heller vil noget social-politik... Og så skal de radikale jo også lige rettes ind. Sker det???

Hvis ikke og Mette derfor skal kigge til højre, så bliver det en asfalt-venlig minister der skal udpeges da forligene jo så skal hentes hen over midten i tinget og ikke med Ø-Å-SF. Ikke helt underligt i øvrigt, transport er meget andet end tog. Biler, veje, post, fly osv. skal jo også fungere. (tog-tosser kan stoppe med at læse med her)

Trafikforskning er der ikke mange der læser og efterfølgende lader sig folkevælge på, ligesom at et taxa-kort ej heller gør nogen forskel for om man bliver trafikminister eller om man er kvalificeret til posten. Om så et muligt ministeremne er sikringsteknikker, asfaltingeniør eller trafikplanlægger, gør det hverken til eller fra; ingen uddannelse er bred nok til at batte noget i det store billede med et ministerium der favner så bredt.

En relevant uddannelse vil sikkert også være en hæmsko for en ministerpost, da uddannelse inden for et givent emne, normalt medfører at man faktisk ved noget om emnet. Faktuel viden i politik er farlig! Politik handler jo om at tro og mene (og mele kager) - ikke at ødelægge gode diskussioner med fakta.

Derfor får vi nok en ny, uprøvet, vejvenlig person uden særlig politisk eller praktisk erfaring på posten. Med lidt held for trafikken, trafikkanterne, passagerne og dem som arbejder med transport, så bliver det en person som kan sine regneark, forstå det politiske arbejde, skabe forlig, forstå sit departement og sine styrelser og derigennem arbejde sammen med (og ikke mod) embedsapparatet og derved skabe resultater. Det sidste er absolut at håbe på, ellers holder vedkommende ikke længe.

Det er selvfølgelig klart at efter 2-3 år skiftes vedkommende ud. Enten fordi der bliver en ledig plads højere oppe eller på grund af komplet politisk uduelighed. I begge tilfælde bliver det plads til en ny ny. Med mindre at trafikministerposten skal bruges til at skaffe en retræteplads, muliggøre en vennetjeneste eller gennemføre et særligt forlig på et helt andet område.

IC4, signalprogrammet, Egholmforbindelsen og de mange andre kendte skandaler kommer ikke til at ramme den nye trafikminister. NATURLIGVIS. Vedkommende skal bare huske "ikke at lyve for folketinget" når de kommer op på tinge - man står naturligvis ikke til ansvar for hverken tidligere ministers gerninger uanset graden af uduelighed eller folketingets tidligere (eller kommende) tåbelige og underfinansierede beslutninger.

Der bliver noget at glæde os til. Vi vil altid brokke os, det vil oppositionen også gøre - intet nyt der. Ha' en god ny folketingsperiode!

Hilsen Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak