Vogn 13 - edit (Generelt)
A-vognen hed vogn 11, og det hed den i hele den nævnte periode.
Bk hed vogn 12, men det ændrede sig i periodens løb til vogn 13. Hvorfor husker jeg ikke. Oprangeringen blev derfor A11-B12-Bk13 osv.
Skyldes ændringen ikke, at man mere konsekvent overgik til at overføre 5 vogne ifm. de brede færger på Storebælt fra 1980? Man snakkede da før dette om "Benedikte tog" på 4-vogne, der var maks-kapaciteten på daværende M/F Prinsesse Benediktes midterspor.
/Lasse
Kære Lasse
Jo, du har ret. Men derudover er det åbenbart lidt mere krøllet end som så. I det glimrende værk "Fra Lyntog til InterCity" af John Poulsen, 2010, anføres på side 92, at fra K80V hed oprangeringen B-A-Bk-B-B (det er nok her vogn 10 kommer ind i billedet - den kørte kun til/fra Aarhus, idet der ikke var behov for den nord for Aarhus). John skriver, at der var stillekupéer i vogn 10.
Edit: Det må have været nemt, at frakoble vogn 10 i Aarhus; men noget mere bøvlet at klistre den på - det må jo have kostet en rangermaskine. Hvad husker Georg? Jeg mindes det ikke selv - selv om jeg var togfører på strækningen gennem Aarhus på det tidspunkt.
Det ændrede man så igen fra K84S, hvor oprangeringen var A-B-Bk-B-B (side 95).
Bedste hilsner
Thomas