SPIES REJSER. Nu med tog. (Generelt)

af andersj, Nordjylland, torsdag 13. juni, 2019, 14:17 (6 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har faktisk nogle gange tænkt på hvorfor man ikke kunne starte et turisttog selskab. Ligesom der findes turistbusser. Og så kun køre særtog med moderne tog. Hvorfor skal særtog kun være veterantog? Man kunne køre skoleudflugter, eller arrangere turistture rundt i landet. Man kunne forestille sig man måske kørte en tur på Lollandsbanen og samlede gæster op, og så en turisttur (formentlig mest pensionister) til Kronborg nonstop fra Nykøbing Falster. Mens de var der kunne man så køre en flok fra Helsingør til Bakken, og så retur til Helsingør og hente de første igen, eller hvordan man nu kunne stykke det sammen. Når/hvis banen til Billund kommer var det også et oplagt udflugts mål for en familietur med legehjørne med legoklodser og en legofilm undervejs osv osv. Men tænker ikke det er nemt at få overskud i sådan et projekt.

Nye tog er simpelthen for dyre i afskrivninger hvis de ikke kører det meste af dagen hver dag. Hvis vi bare tager et lille Lint 41 dieseltogsæt som eksempel, og lad os for nemhedens skyld sige at det koster 30 mio. kr. i indkøb (Nordjyske Jernbaner pris) og har en levetid på 30 år, så koster det 2.750 kr. pr. døgn bare i afskrivninger + renter uanset om det kører eller ej. Dertil kommer selve driftsomkostninger (infrastrukturafgift, personale og diesel) ved kørsel.

Det er derfor turist- og særtog i bl.a. Tyskland altid kører med gamle DB vogne og det er derfor charterfly altid er gamle rutefly.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen