R-tog - Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)

af Jakob S. Engbæk, lørdag 15. juni, 2019, 20:30 (130 dage siden) @ mpp

Det kommer op med jævne mellemrum her. Der er en række grunde til at det er uhensigtsmæssigt:

– alle stationer nord for Klampenborg skal bygges om med højere perroner
– der skal bygges om mellem hovedbanen og Klampenborg så man rent faktisk kan bruge at der er 4 spor at gøre godt med. Givetvist kunne de nuværende s-togsspor bruges til sydgående trafik og de nuværende fjerntogsspor bruges til nordgående trafik. I så fald vil de nordgående tog mod Hillerød og Farum skulle krydse de sydgående spor ved Hellerup og Svanemøllen. Ellers skal man krydse mellem hovedbanen og Vesterport
– det er hensigtsmæssigt at fjerntog kører gennem hovedbanen, da det vil give en masse kapacitetsbøvl hvis togene skal rangere tilbage hvor de kommer fra og der ikke rigtigt er plads mod Valby. Der er masser af plads mellem Østerport og Svanemøllen til depoter
– selv med den ny metro og en ekstra gangtunnel mellem perronerne på hovedbanen er det stadig uhensigtsmæssigt at have for mange folk der skifter der og giver passagerer fra f.x. Holbæk eller Ringsted en dårligere mulighed for at komme til København
– fjernbanesporene bliver nogle gange brugt til godstog eller anden særtransport og der er det en fordel at det er fjernbanespor og ikke s-togsspor. Det har man f.x. set ved sporarbejdet ved Ny Ellebjerg hvor nogle godstog vender på Hovedbanen
– der kan med det nye signalsystem køre 40 tog i timen i stedet for 30 på s-banen og kapaciteten vil således blive løftet. Ligeledes vil den nye metro aflaste s-banen gennem røret

I sidste ende tror jeg dog det vigtigste at bemærke er, at s-togsnettet som sådan er komplet. Der har altid været de samme udfordringer ved det: Amager bliver ikke dækket og det er for svært at komme på tværs af linjerne. Jeg har en bog fra 1989 om Frederikssundsbanen hvor de spekulerede i at fortsætte s-banen Vanløse–Frederiksberg til Amager – det blev som bekendt til en metro. En ny ringbane er blevet til en letbane.

Den store udfordring er at mens S-tog og metro er produkter folk forstår ekstremt godt er regionalbetjeningen et absolut kludetæppe. Der er Desiroer, dobbeltdækkervogne, IC3, IC4, ER4 og forskel mellem om togene kører som IC, EC, Lyn (til Høje Taastrup/Køge Nord) eller regionaltog. Det bedste ville være at købe nogle nye enmandsbetjente regionaltog med hurtigere ind- og udstigning, der så kan køre en mellemting mellem regionaltogsdrift og S-togsdrift med et klart servicekoncept og faste tider. Der er ikke nogen grund til at man SKAL tjekke hvor et givent tog stopper hvis man skal f.x. til Trekroner eller Køge Nord. Det er så også et koncept der kan gentages mellem Kolding/Odense/Svendborg/Randers i Vestdanmark.
Givet at der bliver lavet nye signaler og købt nye tog er mit bud at det også er sådan det kommer til at lande i sidste ende. At udvide s-togsnettet giver ikke rigtigt meget mening, men man kan gøre en masse hvis man gør regionaltogene til et lige så kendt produkt.

Jeg er enig. Et regionalt net der rækker længere ud end s-tog men kører hurtigere og længere, men stadig til tiden og ofte. Man kunne kalde dem R-tog eller noget andet. “S-tog” kørte i København på fjerntogsspor og det gør “s-tog” også i andre byer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
ContecRail
De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker
Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS næsten monopol på sukkerproduktion.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen