R-tog - Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)

af tgpsen, søndag 16. juni, 2019, 15:55 (69 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Den store udfordring er at mens S-tog og metro er produkter folk forstår ekstremt godt er regionalbetjeningen et absolut kludetæppe. Der er Desiroer, dobbeltdækkervogne, IC3, IC4, ER4 og forskel mellem om togene kører som IC, EC, Lyn (til Høje Taastrup/Køge Nord) eller regionaltog. Det bedste ville være at købe nogle nye enmandsbetjente regionaltog med hurtigere ind- og udstigning, der så kan køre en mellemting mellem regionaltogsdrift og S-togsdrift med et klart servicekoncept og faste tider. Der er ikke nogen grund til at man SKAL tjekke hvor et givent tog stopper hvis man skal f.x. til Trekroner eller Køge Nord. Det er så også et koncept der kan gentages mellem Kolding/Odense/Svendborg/Randers i Vestdanmark.
Givet at der bliver lavet nye signaler og købt nye tog er mit bud at det også er sådan det kommer til at lande i sidste ende. At udvide s-togsnettet giver ikke rigtigt meget mening, men man kan gøre en masse hvis man gør regionaltogene til et lige så kendt produkt.


Jeg er enig. Et regionalt net der rækker længere ud end s-tog men kører hurtigere og længere, men stadig til tiden og ofte. Man kunne kalde dem R-tog eller noget andet. “S-tog” kørte i København på fjerntogsspor og det gør “s-tog” også i andre byer.

Og hvilket system skulle de køre på? Vent hellere til næste level ERTMS kan det CBTC kan, konverter så S-banen og indkøb en type nærbanetog og en type regionalbanetog til resultatet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen