Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)

af tgpsen, mandag 17. juni, 2019, 14:23 (94 dage siden) @ Pylorus

I mange større byer (London / Paris) kommer man ikke ind til centrum med toget. Men ankommer typisk til en sækbanegård og må tage videre med f.eks. Metro eller noget som minder om S-tog.

Men ikke i Berlin, hvor Hauptbahnhof ligger i krydset mellem den gennemgående øst-vest forbindelse og den gennemgående nord-syd forbindelse.

Problemet herhjemme er at man glemmer at tænke samfundsudviklingen med i sin planlægning.

Som ovennævnte ræsonnement er et eksempel på.

Det er den "nye" Rigstedbane et godt eksempel på. Kun anlagt med 2 spor og med hastigheder op til 250 km/h.
Der burde have været plads til 4 spor fra Hvidovre og mod Rigsted og selvfølgelig med hastigheder til min 300 km/h da det givet bliver "standard" indenfor 20-30 år på europæiske jernbanelinier.

Den skulle have været lagt på ydersiden af motorvejen så man slap for 230 km/h svinget ved Køge.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen