Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)

af tgpsen, mandag 17. juni, 2019, 15:03 (127 dage siden) @ steenth

firespors-drift gennem Røret med 25kV regionaltog i midten, 25 kV 'S-tog' på de yderste spor.

Kapacitet: 30 + 20 tog i timen.


Kapacitet med CBCT og ETCS: 40 + 20 = 60 tog i timen - dvs 10 færre tog med dit forslag.

Ja. Til gengæld er det ikke låst. Berlin er et eksempel på lange stræk med parallelle fjerntogs- og S-togsstrækninger. Ressourcespild.

Eftersom de nuværende S-togs 'pseudo-regionaltog' Hillerød - Køge og Frederikssund - ?? så køres som regionaltog på regionaltogenes spor er kapaciteten tilstrækkelig.


Okay. Hele S-togsnettet ombygges til regionalstogsstandard - 20 + 20 = 40 tog timen - dvs 20 færre tog timen.

Nænænæ. Det der sinkede regionaltogene var alene dørantallet og perronhøjden, ifølge dig. Altså 30 25kV S-tog og 20 25kV fjerntog i timen. Dertil kommer den større hastighed og dermed større kapacitet hos 25 kV fjerntogene der følger af at de har deres egne spor, med perroner kun ved de 'gamle' (præ-S-tog) stationer (Høje Tåstrup, Tåstrup, Glostrup, Valby, København H, Nørreport, Østerport, Hellerup).

Forskel perronhøjde er ret stor imellem S-tog og fjerntog, så man kan ikke bare flytte et S-tog ud på et regionaltogsspor.

Derfor udskydeligt trinbræt på regionaltogene.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen