Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)

af steenth, mandag 17. juni, 2019, 20:24 (62 dage siden) @ tgpsen
redigeret af steenth, mandag 17. juni, 2019, 20:40

firespors-drift gennem Røret med 25kV regionaltog i midten, 25 kV 'S-tog' på de yderste spor.

Kapacitet: 30 + 20 tog i timen.


Kapacitet med CBCT og ETCS: 40 + 20 = 60 tog i timen - dvs 10 færre tog med dit forslag.

Ja. Til gengæld er det ikke låst. Berlin er et eksempel på lange stræk med parallelle fjerntogs- og S-togsstrækninger. Ressourcespild.

Spild? S-bahn i Berlin giver plads til hurtigere fjerntog, mens S-bahn har mange stop.

Ellers er der planer om, når der er materiel nok, at øge S-tog i København med 6 tog i timen, så linje H kan få 10 minutters drift og linje Bx kan ændres til S-tog til Roskilde med 10 minutters drift. Det kræver 36 tog i timen. Regionaltog tager allerede omkring 15 tog i timen... og man vil gerne også øge det antal. Hvor skal blive plads til det? Ikke er der ikke spild af ressourcer at reducere den mulige kapacitet, som dit plan medfører.

Eftersom de nuværende S-togs 'pseudo-regionaltog' Hillerød - Køge og Frederikssund - ?? så køres som regionaltog på regionaltogenes spor er kapaciteten tilstrækkelig.


Okay. Hele S-togsnettet ombygges til regionalstogsstandard - 20 + 20 = 40 tog timen - dvs 20 færre tog timen.

Nænænæ. Det der sinkede regionaltogene var alene dørantallet og perronhøjden, ifølge dig. Altså 30 25kV S-tog og 20 25kV fjerntog i timen. Dertil kommer den større hastighed og dermed større kapacitet hos 25 kV fjerntogene der følger af at de har deres egne spor, med perroner kun ved de 'gamle' (præ-S-tog) stationer (Høje Tåstrup, Tåstrup, Glostrup, Valby, København H, Nørreport, Østerport, Hellerup).

Forskel perronhøjde er ret stor imellem S-tog og fjerntog, så man kan ikke bare flytte et S-tog ud på et regionaltogsspor.

Derfor udskydeligt trinbræt på regionaltogene.

Håbløst. Netop imellem Valby og Hellerup er behov for hurtig udveksling af passager med barnevogne, cykler og enkelte kørestole. Derfor er høje perroner et must. Specielt fordi de fleste lange S-toglinjer har faktisk de størst passagermængder.

Dit forslag er håbløst dårlig. Det giver ikke mere kapacitet - tværtimod - det forringer kapaciteten voldsomt. Kræver et håbløst spornet, som er imod alle gode principper omkring spordesign.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen