Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)

af tgpsen, mandag 17. juni, 2019, 21:24 (128 dage siden) @ steenth

firespors-drift gennem Røret med 25kV regionaltog i midten, 25 kV 'S-tog' på de yderste spor.

Kapacitet: 30 + 20 tog i timen.


Kapacitet med CBCT og ETCS: 40 + 20 = 60 tog i timen - dvs 10 færre tog med dit forslag.

Ja. Til gengæld er det ikke låst. Berlin er et eksempel på lange stræk med parallelle fjerntogs- og S-togsstrækninger. Ressourcespild.


Spild? S-bahn i Berlin giver plads til hurtigere fjerntog, mens S-bahn har mange stop.

De steder i Berlin og andetsteds hvor udnyttelsen af parallelle S-banesporpar og fjernbanesporpar tilsammen er mindre end kapacitetsgrænsen for udnyttelsen af 2 spor er der tale om ressourcespild.


Ellers er der planer om, når der er materiel nok, at øge S-tog i København med 6 tog i timen, så linje H kan få 10 minutters drift og linje Bx kan ændres til S-tog til Roskilde med 10 minutters drift. Det kræver 36 tog i timen. Regionaltog tager allerede omkring 15 tog i timen... og man vil gerne også øge det antal.


36 + 15 = 51, lige over min grænse og under din. Hvilket ejendommeligt sammenfald.
Der er 9 tog i timen myldretid på Kystbanen og dermed i Røret. Altså ialt 45 tog i timen. I hvert fald to linjer, 12 tog i timen, kan som regionaltog (Hillerød - Køge, Frederikssund - Helsingør) overføres til regionallinjen, så vi har 24 + 21 tog på de to linjer. Eftersom regionallinjen har færre stop vil den have større kapacitet end de 20 du går ud fra.

Hvor skal blive plads til det? Ikke er der ikke spild af ressourcer at reducere den mulige kapacitet, som dit plan medfører.

Der skulle være plads, så vidt jeg kan se.

Eftersom de nuværende S-togs 'pseudo-regionaltog' Hillerød - Køge og Frederikssund - ?? så køres som regionaltog på regionaltogenes spor er kapaciteten tilstrækkelig.


Okay. Hele S-togsnettet ombygges til regionalstogsstandard - 20 + 20 = 40 tog timen - dvs 20 færre tog timen.

Nænænæ. Det der sinkede regionaltogene var alene dørantallet og perronhøjden, ifølge dig. Altså 30 25kV S-tog og 20 25kV fjerntog i timen. Dertil kommer den større hastighed og dermed større kapacitet hos 25 kV fjerntogene der følger af at de har deres egne spor, med perroner kun ved de 'gamle' (præ-S-tog) stationer (Høje Tåstrup, Tåstrup, Glostrup, Valby, København H, Nørreport, Østerport, Hellerup).

Forskel perronhøjde er ret stor imellem S-tog og fjerntog, så man kan ikke bare flytte et S-tog ud på et regionaltogsspor.

Derfor udskydeligt trinbræt på regionaltogene.

Håbløst. Netop imellem Valby og Hellerup er behov for hurtig udveksling af passager med barnevogne, cykler og enkelte kørestole. Derfor er høje perroner et must. Specielt fordi de fleste lange S-toglinjer har faktisk de størst passagermængder.

Jeg talte om udskydeligt trinbrædt på regionaltogene, til udskydning når de holder ved perron med S-togs-højde.


Dit forslag er håbløst dårlig. Det giver ikke mere kapacitet - tværtimod - det forringer kapaciteten voldsomt. Kræver et håbløst spornet, som er imod alle gode principper omkring spordesign.

Det der er jo ingen kritik. Kunne du evt. forklare hvilke 'gode principper' mit spornet forbryder sig mod?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen