Nyt materiel på Kystbanen (Generelt)
Hej alle
Jeg sidder i øjeblikket med et gruppeprojekt på studiet omhandlende anskaffelse af nye tog til Kystbanen. Jeg ved, at der lige nu er forskellige tanker omkring Kystbanens fremtid, eksempelvis om strækningen skal omdannes til S-tog. Skal der ske en fuldstændig konvertering til S-togsdrift, skal banen naturligvis trafikeres af de nuværende S-tog og/eller fremtidige S-tog.
Alternativt kan man forestille sig en løsning, hvor infrastrukturen bibeholdes, mens man udfører en slags "S-togslignende drift", eller at man bibeholder regionaltogsmateriel.Derfor vil jeg høre jer om følgende idéer:
- Hvilke togtyper kunne være anvendelige for en trafik, som den man ser på Kystbanen?
- Hvad ser i af fordele og ulemper ved S-tog på Kystbanen vs. S-togslignende drift eller regionaltogsdrift?Tænk gerne producenter og togtyper, som figurerer på markedet, ind i overvejelserne
På forhånd tak!
Nu skal vi have ny regering, incl. en ny og uerfaren trafikminister. Han skal selvfølgelig overbevises om S-togsdrifts fortræffeligheder, efter en omhyggelig diskussion på jernbanen.dk.Hvis København skal være hovedstad for Sydskandinavien skal der køre direkte tog til/fra Helsingborg, Nordskåne og Halland til København H over en fast Helsingør - Helsingborg forbindelse. Det betyder nej til S-tog på Kystbanen, den skal holdes åben for de regionaltog der i øvrigt befarer Øresundstogsystemet. Ellers visner København, og Vestdanmark får en pseudo-hovedstad i trekantområdet Kolding/Fredericia/Vejle.
Det skal København så ikke være!
Der er ikke passagerunderlag til dette og hvad skulle formålet være at gøre København til "hovedstad" i Sydskandinavien?
Måske kan kulturtilbud tiltrække nogle turister - men næppe nok til at retfærdigøre en HH-forbindelse og tog direkte til København.
Der kommer givet flere godstoge fremover. Skal svenskerne ikke køre dem til Trelleborg og sejle dem til Tyskland - skal de via en HH-forbindelsen og UDENOM København.
Så vi skal have løst de fremtidige trafikale udfordringer med flere indbyggere i specielt København (ca. 1.000 nye borgere pr måned) og behov for flere forbindelser med S-tog / Metro / Busser.