Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)

af steenth, tirsdag 18. juni, 2019, 13:00 (122 dage siden) @ tgpsen

Ellers er der planer om, når der er materiel nok, at øge S-tog i København med 6 tog i timen, så linje H kan få 10 minutters drift og linje Bx kan ændres til S-tog til Roskilde med 10 minutters drift. Det kræver 36 tog i timen. Regionaltog tager allerede omkring 15 tog i timen... og man vil gerne også øge det antal.

36 + 15 = 51, lige over min grænse og under din. Hvilket ejendommeligt sammenfald.
Der er 9 tog i timen myldretid på Kystbanen og dermed i Røret. Altså ialt 45 tog i timen. I hvert fald to linjer, 12 tog i timen, kan som regionaltog (Hillerød - Køge, Frederikssund - Helsingør) overføres til regionallinjen, så vi har 24 + 21 tog på de to linjer. Eftersom regionallinjen har færre stop vil den have større kapacitet end de 20 du går ud fra.

Trafikstyrelsen har udregnet at med stop på Nørreport er plads til 18 tog timen med nyt signalsystem og 24 tog i timen hvis man nedlægger Nørreport som stop på fjerntog. Dvs du vil droppe stop af fjerntog på Nørreport. Ellers hænger det ikke sammen. Kilden til det er deres rapport "Stationskapaciteten ved København H". Men 24 tog timen kræver at en antal tog vender på Østerport og Helgoland.

I 2022 regner Trafikstyrelsen at udnytte strækningen København H - Østerport med 16 tog timen i trafikplan 2017-32... så der er ikke plads til flere tog på regionalstogssporet end 2 tog i timen, hvis man vil bevare stop på Nørreport.

Dit forslag er håbløst dårlig. Det giver ikke mere kapacitet - tværtimod - det forringer kapaciteten voldsomt. Kræver et håbløst spornet, som er imod alle gode principper omkring spordesign.

Det der er jo ingen kritik. Kunne du evt. forklare hvilke 'gode principper' mit spornet forbryder sig mod?

Opdeling af type af tog. S-tognettet er tunnet til formålet netop for at kapacitet er stor som muligt. De store banegårde er opdelte i grupper af spor efter togtyper og distinationer netop for at kunne håndtere trafikken effektivt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen