Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

250 km/t Ringsted-Odense er ikke nødvendigt for Timemodellen (Trafikpolitik)

af mpp, 19/6 2019, 12:39 (1772 dage siden) @ Jens Hansen

Timemodellen er ganske givet "baglænsregning". Man har startet med et mål om at man skal have afgang fra de største byer hver hele time i begge retninger og så set på hvad der skal til at nå det. Odense–Aarhus er givetvist det dyreste sted at opgradere, men projekterne er stadig med der. Man kunne givetvist billigere nå i mål med København–Aalborg på 3 timer, hvis der ikke skulle være en time mellem de mellemliggende stop.

Jeg synes som udgangspunkt det giver god mening at se på hvor man kan opgradere sidenhen, uanset om det så bliver med flere stop undervejs (f.x. i Ringsted mellem København og Odense) eller man bare vil køre hurtigere. Når man snakker om København–Fredericia med 250 km/t er det givetvist stykket mellem Odense og Ringsted der skal opgraderes, da der både øst for Ringsted og vest for Odense allerede er planer om baner til 250 km/t. Det er en udemærket vision, men det kræver selvfølgeligt nogle nærmere studier at se om fordelene står mål med prisen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

På Sporet Af 2022

På Sporet Af 2022. Pris 240 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak