Schleswig-Holstein bestiller 55 batteritog hos Stadler (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, torsdag 20. juni, 2019, 16:07 (626 dage siden) @ mpp

Lige lidt definitioner

Den angivne rækkevidde vil normalt dække det antal km, som et fuldlastet tog med maksimalt energiforbrug kan køre på den aktuelle infrastruktur på 40% af batterikapaciteten

Dertil kommer 20% batterikapacitet til "rækkeviddeangst"

De resterende 40% batterikapacitet er fordi man normalt ikke skal gå under 40% aht. batteriets levetid.Der sker ikke noget ved at man kommer under de 40% i ny og næ, men generelt skal man ikke.

Med 150 km oplyst rækkevidde er den reelle batterikapacitet således 375 km.

Tider for opladning er normalt fra 40% til 100%

opladningstiden svinger mellem 7 og 15 min. Forskellen skyldes forskel i antal batterier og strømaftagere.

Nu vi er i gang, så har den spanske DTU studerende Julia Veintimilla i foråret forsvaret hendes "Master Thesis" (ved DTU Energy og DTU Transport) om skift til batteritog. Det fik hun et meget solidt 12-tal for, og har endvidere vundet prisen for "Årets studie projekt" i Banebranchen. Hun er endvidere indstillet til IDAs E-kandidat pris, der afsløres i morgen fra kl 15 hos IDA. Der er gratis adgang. Hendes studie må endnu ikke offentliggøres, men det er et meget godt grundlag for konkrete analyser om batteritog i Danmark....og det siger jeg ikke kun fordi jeg var "Industrial Supervisor" for hende, men fordi det faktisk er rigtig godt og neutralt arbejde, der kan bruges til noget.

Med rapporten i hånden, kombineret med Landstrafikmodellen og elektrificering Roskilde - Holbæk, Ringsted-Femern og Fredericia - Aalborg, kan alle passagertog i Danmark køres emissionsfrit.
Så er der et par hængepartier for Jernbanegods mod Herning og Hirtshals, men det er en anden historie.

...der er i øvrigt heller ingen grund til at hænge køreledninger op på en kommende fast Kattegatforbindelse :-)

Mange hilsener

Lasse

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak

Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen