Forståelse for kundernes behov og adfærd (Generelt)
Denne diskussion bærer præg af at debattørerne er helt udenfor skiven med hensyn til hvad som er vigtigt for at jernbanen bliver en succes.
Hvis kunderne mener at afgangstidspunktet er den tid de senest kan stige på toget er det også den som skal annonceres, uanset hvad tognørder, "jernbaneeksperter" eller andre superintelligente togfolk mener. Sålænge man ikke indretter sig efter kundernes behov og istedet prøver at opdrage. Kundeopdragelse virker kun i yderst begrænset omfang og kun i monopollignende situationer. Og den slags situationer er altså helt ned til mikroplanet, hvor dem som har valgt togrejsen til sidder i saksen når de går hen til toget som med låste døre står ved perronen og futter afsted for næsen af den pågældende. Ja, man kan kalde kunderne idioter, men det hjælper kun alternative befordringsmidlers vækst.
--
- busser når det er billigst