Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Schleswig-Holstein bestiller 55 batteritog hos Stadler (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/6 2019, 12:59 (1770 dage siden) @ Thorbjørn

Med de ladetider må det kræve nogle solide el-installationer hvor man kan komme i tvivl om en enkelt strømaftager kan bære den strøm - selvom det selvfølgelig hjælper på det hvis det er 25kV.


En litra EA kan trække 3700 kW, og EG 6500kW, på en enkelt stømaftager, så det kan et batteritog vel også?

Spørgsmålet er om det er nok. Hvis 40% af batteriets kapacitet skal proppes ind i batteriet på blot 7 minutter, så skal der altså sendes nogle ampere ned i det batteri. Også ved 25kV. Nu har jeg ikke data på batterier og hvor mange Ah de er på, men så kunne man regne lidt på det. De 7 minutter er vel tæt på 1/10 af den tid det tager at køre den rækkevidde der opgives ,så der skal jo mindst 10 gange så meget strøm i ladestrøm som der går når toget kører. Nu ved jeg godt at et tog ikke trækker 6500 kW hele tiden, men......

Det kan godt være at det rækker, men jeg ved at om el-biler tror de flete at den bare skal sættes i en 10 amp. 220V stkkontakt - og det rækker i hvert fald ikke og slet ikke til de der quick-ladestationer der skal til ud over landet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak